Jerusclem Letcer

Jerusaem cencer FOr DUOLIC OFFIS

JERUSALEM INSTITUTE FOR FEDERAL STUDIES « CENTER FOR JEWISH COMMUNITY STUDIES

Danlel J. Elazar, Editor and Publisher s David Clayman, Executive Editor ISSN: 0334-4096

JL: 74 17 Av 5744 [ 15 August 1984

THE WEST BANK ARAB PRESS

Arthur Hagopian

Censorship [ The Editors Comment | Running the Presses | Magazines | Conclusion

A cursory glance at one of the teeming newsstands dotting the East Jerusalem or West Bank landscape
reveals a cornucopia of Arabic-language newspapers and periodicals, all almost invariably adorned with a
picture of Yasser Arafat, Chairman of the Palestine Liberation Organization (PLO). The publications are all
headquartered in East Jerusalem, differ only slightly in layout or content, and share a common,
unmistakable opposition, sometimes verging on outright hostility, towards the Israeli occupation, °

It is a far cry from the bleak old days of the Jordanian administration when newsstands could boast of a
mere handful of newspapers which all toed the establishment line and when the ‘‘house’” censor, a
Jordanian army official, vetted the papers, looking for telltale indications of an anti-governient slant.
Today’s Palestinian press has an open mandate to criticize, condemn or denounce any Arab head of state,
with slight fear of persecution. And as for the Israeli government, its officials are fair game and its policies
are frequently targetted for attack. Even Communists, a breed accursed under Jordanian jurisdiction, have
come out of their shells, Under Israeli democracy they have acquired an outlet for their views: witness the

weekly, Al-Tali'ah, (The Vanguard), edited by Bashir Barghouti, who prefers to call it “leftist
progressive.”’

CENSORSHIP
Even though more newspapers and journals have sprung up in the West Bank since ‘1967 than during the

whole of the Jordanian administration and more Palestinian writers are finding an avenue for expression in
their local papers than at any other time, it would be an exercise in self-deception to say that the Arab

The Jerusalem Letter is a periodic report intended 1o objectively clarify and analyze issues of Jewish and [srael public policy.
Subscriptions: Individual: $35 per year; Institutions: $50 per year,  © Copyright, All rights reserved.

NeW Address: 21 Arlosoroff St, Jerusalem, 92181, isrpel
Temporary, Telephone: {02)632017




-2-

press is a flourishing enterprise or a totally unfettered institution. Despite the fact that the Palestinian
journalistic fraternity is very well aware that it owes a debt to the Israeli democracy which has made it
possible for Arab writers to practice their craft here, subjectively there is a universal feeling of oppression
at the hands of the censor. There is no sugar-coating the ‘‘unpalatable fact that we are under occupation,”
as one editor put it.

Every publishing house polled in" the West Bank recited a drearily uniform litany of the belaboring of the
Fifth Estate by stiff censorship, inadequate financial resources and restricted distribution. Abowve all, the
West Bank Arab press has to run the gauntlet of a relentless, daily feud with the Israeli authorities “whose
prime objective is to see our press institution destroyed,’’ according to Ibrahim Kara’een, who describes
himself as a production chief of Alawdah (The Return), a weekly magazine edited by Raymonda Tawil,
the most outspoken Palestinian journalist in the land.

According to the Ministry of Foreign Affairs,

(The) censor for Judea-Samaria (the West Bank) and the Gaza district operates along the lines

of Defense (Emergency) Regulations established during the British Mandate. The relevant ‘
clause (Part VIII, 88(1)} states: “The censor is authorized to forbid, by order, the import,

export, printing or publication of any publications whose import, export, printing or

publication are likely, in his opinion, to damage or endanger the security, public safety or

public order.” The procedure for anyone wanting to bring a particular publication into the
administered areas, or to reprint there printed matter issued in one of the Arab countries, is to

submit a copy of the proposed material to the censor for examination.

Each of the hundreds and sometimes thousands of publications brought before the censor monthly is given
a preliminary inspection by a high ranking officer. If he raises no objection, the material is accorded the
necessary distribution permit—a procedure that takes only a few hows, The publications that require
additional scrutiny are submitted to the censors, each of whom holds at least a Masters degree in Arabic
language or literature. Their recommendation must be approved by the chief censor, an officer w1th the
rank of brigadier-general.

The Ministry states that the censor bans only those publications whose contents come under the following
criteria;

a) Subject matter which is damaging to the security of the state and o public safety, (
b) it incites hatred of Jews,
¢) it incites violence or war,

In accordance with standing instructions, all press material must be submitted to the censor prior to
publication, and this applies to every single paper and journalist working in Israel, whether Arab or Jew,
American or German.

Violations are dealt with summarily, regardless of the offender’s status or identity, Even David Shipler,
bureau chief of The New York Times, did not escape the Government Press Office’s (GPO) wrath when
he was “found to be in violation of military censorship.”’ He was summoned to the GPO and informed
officially by GPO Director Mordechai Dolinsky that ‘“the conmsequences of the violation of these
(censorship) rules’” were no laughing matter and had them spelled out ““in the strongest possible terms,”
In an unprecedented move, the censor closed down a Hebrew paper, Hadashot, for having violated these
same rules,




-3

There were no physical threats or assault from Israeli authorities, as occurred in Jordan when two senior
Fast Jerusalem journalists who were known to be critical of the Jordanian regime were arrested after
crossing over into Jordan. But Palestinian journalists see hardly any difference.

THE EDITORS COMMENT

Sitting back in his tastefully decorated office, Alawdah’s Kara’een, thirtyish, smartly dressed, discoursed at
length about the incessant harassment Palestinian scribes are being subjected to here, in their own land.
“The intention -of the authorities is to put us out of business, but by utilizing purely ‘legal’, expedient
means. For instance, we have been applying for a telex since 1977. And despite the fact that the Israch
authorities have already supplied two other Arab papers—A!/ Fgr (The Dawn) and Al Quds
(Jerusalem)—with the facility, we are still being denied. The reason? There are no lines.”

Kara’een recalled the time questions were raised in the Knesset about the Palestine Press Services (PPS)
bureau that he and Alawdah Editor Raymonda Tawil set up seven years ago. The Government conceded it
“knew of the existence of such a bureau, but what the security forces were doing about it could not be
discussed in an open forum,”* Hebrew papers took up the cry: “Keep your eyes on No. !0 Salah Eddin
Street, Second Floor” (the bureau’s address). Eventually, something was done. In 1983, the Government
ruled that the bulletins the PPS had been putting out constituted a newspaper for which it had obtained no
license, and warned that if the PPS put out another issue, the bureau would be closed down. Tawil and
Kara’een backed down, but all was not icst, They subsequently obtained a permit to put out Alawdah and
an English supplement addressed principally to the corps of foreign correspondents and diplomats stationed
in Israel, pending the issuing of a license to publish a daily newspaper, °

“There is absolutely not the slightest doubt in our minds that the Israeli government is hostile to us, and
discriminates against us,”” Raymonda Tawil, Hanna Siniora, Jack Khazmu and their colleagues reiterate, °

Jack Khazmu, a member of Jerusalem’s dwindling Syriac community and editor of the weekly, Al Bayader
(Granaries), stated that on several occasions he had to submit some four hundred pages of copy to the
censor in order to ensure that after the censor had whittled it down he would still have enough to fill his
quota of some seventy pages. Hanna Siniora, a Christian Arab who runs the Al Fajr establishment, noted
that what the Arab papers print is mostly leftovers. And Kara’een again, “We are enjoined from writing
anything about land expropriation, torture of Palestinian prisoners, harassment, closures of universities,
demonstrations, political assassinations, strikes, you name it—which leaves us precious little to write about.
We might as well close up shop—that’s what the Isracli government wants—but no way.”’

RUNNING THE PRESSES

The PPS run by Kara’een and Tawil, mentioned above, has stayed in business by providing the foreign press
community with unique services: acting as liaison between Palestinian VIPs in the West Bank and foreign
visitors, arranging interviews, tipping off subscribers when any big story breaks in any part of the West
Bank, ““Our main purpose is to explain the Palestinian problem to the outside world and inform world
opinion about all aspects of that problem,”” Tawil said. That is the motto reiterated by every single one of
the dozen or so Palestinian periodicals published in the West Bank., -

The first daily paper allowed to circulate in the West Bank after the Six Day War was the unabashedly
pro-Jordanian 4! Quds, formed by the merger of two Jordanian papers—A! Difa’a (Defense) and Al Jihad




-4-

( Holy War), The Israeli occupation had triggered a general boycott by the Palestinian press, which ended
when Editor-Publisher Mahmoud Abu Zuluf began the circulation of A! Quds. The other papers held firm
for a while, Mahmoud Ya'ish, who later broke with Abu Zuluf to start his own paper, Al Sha’ab (The
People), explained that “‘our refusal to resume publication was based on overriding political considerations
in the wake of the Israeli occupation.” 'But before long he became convinced that ‘“‘we had our own
national duty towards our people,” and started the presses again,

Accurate circulation figures for the West Bank press are notoriously hard to come by, but it is generally
conceded that 4! Quds tops the list (with a claimed run of between 23,000 and 25,000 copies daily, a
figure that rises sharply when a big story breaks, like the Ashkelon bus hijacking, and the sabotage
attempts against six Arab buses). Its eight pages, printed in offset, carry the heaviest advertising load of all
West Bank papers.

Abu Zuluf calls himself a businessman. “I’'m not involved in politics,”” he stated, pointing out that his

paper is interested in dealing with news as news, and that it is not affiliated with any political party.
Nationalist elements, however, dislike the paper’s strong pro-Jordanian slant—there have been two
assassination attempts on Abu Zuluf’s life. A/ Quds was almost the only paper that initially supported the
Camp David accords, prompting a short-lived boycott by West Bank mayors. Some West Bank editors
claim that 4/ Quds merits special consideration from the censor, Stories that are blue-pencilled in Al Fajr
or Al Sha’ab are allowed to be published by Abu Zulif, they claim, This reinforces speculation among
Arab papers that the censor is an extremely whimsical Big Brother. Proof that Al Quds is granted special
favor by the Israeli authorities rests on the fact that it is the only Palestinian paper that is permitted
reading to political prisoners in Isracli jails, °

The paper keeps a regular tab on its remorseless duel with the censors. The latest censorship report revealed
that of twenty articles submitted, seven were totally banned. A/ Quds editors note that about 30 percent
of the news it submits to the censor ends on a spike, compared with about 50 percent for the Al Fajr
English-language weekly, for instance.

The Al Fajr English version was launched in 1980, hailed as “‘the only English-language newspaper
published in the Occupied Territories.” It was born with a full-size, eight-page format, but a few months
later adopted a sixteen-page tabloid presentation. As Raymonda Tawil has done with the English
supplement of Alawdah, Al Fajr’s Siniora has recruited a handful of American or British helpers to polish
up the language in the English version of his publication, But despife their best efforts, rabid rhetoric does
sometimes creep in, giving the impression that English-language publications are parodies of propaganda
broadsheets. The English Al Fgjr relegates international news fo a back seat, although it boasts a
correspondent in Washington and, until recently, had the late Livia Rokach in Rome, It believes its primary
objective is to give extensive coverage to Palestinian affairs. This includes translations of articles from the
Hebrew press written by people known to sympathize with Palestinians or to be critical of the
Establishment. Some Israeli columnists who are regular guests in Arab papers are Dany Rubinstein, Zvi
Bar-el and Schiff Weiss, The Al Bayader weekly runs a regular column penned by ‘‘an Israeli observer,”
who has the distinction of being the only salaried Israeli writer in the West Bank. His identity is a closely
guarded secret.

The Al Fajr English edition is printed simultaneously in Jerusalem and Washington where Owner-Publisher
Paul Ajluni has established residence. Ajluni is banned from entering Israel, just as Siniora and several other
Palestinian journalists are banned from travelling freely within the occupied territories, although they may
catch a flight to destinations abroad. This did not prevent the Isracli authorities from giving Ajluni
permission to come to Jerusalem earlier in April, despite their conviction that Ajluni is ““an active member
of a hostile organization.”

™\

—




5.

All has not been well with the Al Fajr establishment during the past year or so, and economic difficulties
forced the eventual closure of the Hebrew Al Fajr after a fourteen-month run, However, Siniora revealed
that plans are afoot to revive the paper—the only Hebrew-language Arab organ in the territories—under a
new editor subject to tighter control. The former editor, Ziad Abu Ziad, had reportedly been running it as
his personal fiefdom, a practice Ajluni frowned upon. Al Fajr also lost a sports and women’s supplement
after only three issues, but elevated a literary supplement into a monthly magazine, edited by the poet Ali
El Khalily, '

Among other casualties in recent years were Al Shira’a (The Sail) which, its editors claim, was ordered
closed by Jerusalem District Commissioner Raphael Levy for no apparent reason {all efforts to resurrect it
have failed), and A7 Wihdah (The Unity) whose publisher, Fw’ad Sa’ed, had died. An application by the
Ayoub family in Jerusalem to obtain a license for a new Palestinian publication has been turned down,
Knowledgeable sources attributed this to the theory that the publisher’s sympathies lay with the Popular
Front for the Liberation of Palestine.

Mahmoud Ya’ish’s Al Sha’ab was born in 1972, with a modest four pages but has now grown to six. It is
one of the few papers in the West Bank that still uses hot lead. No more than fifteen people work on the
daily, edited by Akram Haniyeh. It ranks third, after 4! Quds and Al Fajr in order of importance and
concentrates on local issues and “‘on the daily practices of the Israeli occupation authorities against the
Palestinians,””* The paper relies heavily on translations of Hebrew articles, but even these have to be
submitted to the censor. Ya'ish said there have been times when articles which appeared in the Israeli press
were censored out of Al Sha'ab.

Ya’ish shares with Siniora the “‘privilege’” of having had his offices firebombed and of having had his paper
closed down on more than one occasion. Both papers, as well as the magazines Alawdah and A! Bayader
are bammed from circulation in the West Bank and the Gaza Strip. The editors claim that possession is
punishiable by a fine and/or imprisonment. Isracli sources note that the ban has been enforced because the
papers and publications concerned had violated the state censorship laws, and denied that they had been
singled out for such drastic measures because of the ‘“‘unsavory’’ politics of their publishers and editors.
They point out that the authorities rarely muzzle or ban the leading local gadfly, Al Ittihad (The Union),
organ of the Israel Communist Party, published in Arabic in Haifa, However, its West Bank equivalent, A/
Tali’ah, is constantly in trouble with the censor.

Al Tali’'ah was founded in 1978 by Bashir Barghouti, a political activist with hardly a penny to his name.
But his lack of financial resources did not prevent its launching: friends and supporters chipped in, with
Barghouti doing most of the writing, assisted by four or five “‘volunteers.” ‘Things have not changed much
since then and the volunteers are often forced to work overtime (without pay) to get the paper out. I,
too, is banned in the West Bank. Harma Amira, one of its staff writers, explains the paper’s distinctive style
of writing as an attempt to analyze, not photograph, the news, It gives extensive coverage to Gazan affairs,
a weak point in 'the other papers, “We are committed to national unity and to the Palestinian national line,
Our paper supports national independence,” Amira said.

Barghouti seemed to speak for all West Bank Palestinian editors when he said that “‘we live from week to
week, with the damoclean sword of closure hanging over our heads, If we are still publishing next week,
we look upon it as a victory in the struggle to survive.””’ Although his paper has been proscribed from
circulation in the West Bank almost since its inception, it has never been banned by the Israeli authorities,
Barghouti, who spent eight years in Jordanian jails for launching a controversial paper in the 1950s, could
not bring himself to feel grateful to the Israeli authorities who, he claims, have applied all sorts of pressure
on his paper. For instance, advertisers stayed away in droves after their initial support because the



-6-

authorifies began harassing them in a bid to force them to pull out. The campaign worked: today, the
paper hardly carries any ads worthy of the term.

The paper’s Owner-Publisher, Elias Nasrallah, is an Israeli Arab from Shafa’Amr (Sheforam, a Galilee
village), ‘‘otherwise we would never have got our license to publish,”’ said Barghouti. He recalled the
difficulty he had in getting a phone. ““I had to wait for three years,” he said. At one stage, the military
government placed him under house arrest. The “‘punishment’’ lasted two and a half years, during which
time ““we had to resort to an alternate brand of journalism to keep the paper going.”” The weekly survives,
thanks mainly to contributions from subscribers abroad: but it’s still fouch and go. Nevertheless, Barghouti
has not the slightest doubt that ““we can keep publishing.””

Al Mithaq (The Covenant) was established in 1980, as a twelve-page weekly tabloid, but is now publishing
twice a week, with hopes of eventually becoming a daily, Like almost all Palestinian press barons, founder
Mahmoud Khatib had only the barest experience in journalism: one would have to look far and wide
among the local Arab journalistic fraternity to uncover a real professional. Al Mithag is something of a
maverick in the West Bank—its sympathies clearly lie with the dissident Fatah faction led by Abu Moussa,
and it has repeatedly lashed out at PLO Chairman Yasser Arafat, in addition to its regular forays against
other Arab leaders. ITsrael and the United States remain the perpetual befes noires, meriting a lavish share of
editorial venom.

Khatib counters claims that he is backed by Libya or Syria by the disclaimer that ‘‘We write what is good
for our people.” He asserts that his paper is independent: he does not support Abu Moussa as an
individual, but rather demands for reform “. .. and we don’t care who makes these demands.”” Khatib
directed a long-standing tirade against Arafat in the wake of his Cairo visit after the Tripoli debacle, often
devoting whole pages to his sustained critique.

MAGAZINES

While the newspapers try to survive in what editors claim is a hostile atmosphere, aggravated by the severe
restrictions imposed upon them by the military authorities, the magazines that have sprouted in the past
few years give ample testimony to the “‘will and determination of Palestinian writers fo make their voices
heard, in language that is polished and that reflects the superior quality of the Palestinian thinker and
writer,”” as one editor said. The magazines share with the newspapers the same burden of censorship and

restriction, they claim, but writers have greater leeway and the topics covered are liberally mixed with

cultural and literary output. The two leading literary magazines are Al Fujr Al Adabi and Al Bayader Al
Adabi, adjuncts of Al Fajr and Al Bayader.

“Our purpose is to boost local literary efforts,” Al Bayader Editor Jack Khazmu said. However, critics
charge that nearly four-fifths of his magazine contains material originating abroad. They maintain that the
use of packaged or syndicated material cuts down on costs at the expense of denying local writers an
outlet. .

Still, short story writers and poets are eagerly courted by A/ Fajr’s literary monthly, which runs to 120
pages, and whose motto, emblazoned on the jacket reads: “Toward a progressive Palestinian Literary
movement in the Occupied Territories; to promote our local literature and maintain our distinct literary
voice; to strengthen our ties with the international and Arab literary movement,”

.

—_—




-7-

Editor Ali El Khalily turns over 90 percent of his magazine to local talent. He remains the final arbiter on
what goes in. “We are open to national and progressive literature, but rule out reactionary material,” he
explains. This also helps keep the censor at the door.

In 1979, after a two-year wait, Assad el Assad finally got his license to publish a “‘literary, cultural and
political magazine,” titled A! Kateb (The Writer). The wait was not unusual, but in this case it had been
justified because of the allegation that Assad was an active member of the banned Palestinian Communist
Party. The magazine regularly publishes contributions by Palestinian prisoners, and often lets Marxist
writers have their say. Editorial policy is decided jointly by the staff who receive only ‘“‘symbolic’ salaries.
Editor Jamil Salhout says ‘“‘the magazire is not owned by anybody, and we don’t work  for money.””
Al Kateb is considered highbrow. ‘““We are under occupation and the tasks we face are heavy. This is why
our magazine is serious,”’ Salhout said in explaining the lack of any light content in its pages.

Editors concede that the literary periodicals have a limited circulation, unlike the political magazines which
tend to be more sophisticated, boasting covers in color, jazzier layouts and professional graphics. But, as
with the rest of the field, a mere smattering of ads. ‘“We’ve been running in the red for the past twelve
years,” Siniora confesses. He’s not alone.

Khazmw's Al Bayader has to compete for readership with Tawil's Alawdah. Their point of departure is
Khazmu’s growing pro-Jordanian shift: he repeatedly urged Arafat to seek closer rapprochement with
Jordan. Alawdah tends to dedicate more attention to Palestinians living within Israel proper, mainly because
Tawil is originally an Israeli Arab. The two have now been joined by a newcomer, A/ Ahd (The Oath), put
out by Al Mithaq and reflecting the same political philosophy. Observers note that its radicalism is one of
the reasons it is attracting growing interest. Contributors usually do not get paid. Editor Mahmoud Khatib
said Al Ahd provides an opportunity for journalists and writers who are deprived of writing in other
publications to express their views, About half of the sixty-page magazine is given over to political and
ideological articles about the Palestinian cause, written in a style labelled ““extreme and unreasonable’ by
some. *‘We keep a balanced and objective outlook,”” Khatib retorted. ‘“The Palestinian masses should know
everything.”

Until about two years ago, Palestinian Islamic institutions and groupings lacked an articulate organ in the
West Bank. In 1981, the Islamic Religious Trust (the Wagf) applied for a license to issue a periodical that
would focus on Islamic and theological issues. It had to wait a year before its baby Huda Al Islam (The
Islamic Guide) was born. The editor, Sheikh Tkrima Al Sabri, said some ten thousand copies are sold
monthly. Its distinctive feature: it ignores politics. ““We don’t interfere in the politics of the PLO or Arab
countries,” Sheikh Ikrima said. However, attacks on Islamic holy places are reported in full. The magazine
has to submit all material to censorship, as is the norm in Israel. But apart from matter dealing with
sensitive issues, like *‘Israeli Practices in Holy Places™ and allusions to Jikad (Moslem Holy War), few
articles are excised.

CONCLUSION

As for the future, Siniora, for one, sounds optimistic. He has grandicse plans for extending the Al Fajr
sway. His most ambitious project to date is to initiate a wire service that would cover the whole of the
West Bank and the Gaza Strip, utilizing “‘our own resources.” He is not worried about competition from
the giants like Reuter. Other projects in the pipeline include an evening tabloid and the setting up of a
publishing house, - '




-8-

Israel has been occupying the West Bank for seventeen years and Palestinian Arabs have still not come to
terms with occupation. Nor do they intend to. It is 2 sombre message that the Palestinian press keeps
dwelling on, on an almost daily basis, Yet, this is not to say that there are no exceptions, But those who
regard life under the Star of David more palatable and salutary than under the Jordanian flag must needs
keep their tongue. Yet, they are there, no doubt about it. Once in a while they make their presence

known, but furtively.

* ok ok %k &k ¥

Arthur Hagopian is an Armenian born in East Jerusalem who immigrated to Australia at an
early age. He is a freelance jouwrnalist and the Jerusalem correspondent for The Canberra
Times, an Australian newspaper.

Y



