Selective Human
Rights — NGOs and the

Delegitimization of Israel
Prof. Gerald Steinberg

Jerusalem Center for Public Affairs; NGO Monitor; Bar-Ilan University

The delegitimization of Israel by NGOs did not begin at Durban in September
2001, although that conference was doubtless a peak in the process. At the
UN-sponsored NGO Forum, the terminology and rhetoric of morally based
claims to delegitimize Israel were the central themes, and the slogan that
“Zionism is racism” was revived. Present at that forum were four thousand
individuals representing fifteen hundred non-governmental organizations,
including highly active, powerful groups such as Amnesty International, Human
Rights Watch (HRW), and FIDH from Paris. Israel was described at Durban as
apartheid and racist, and accusations of ethnic cleansing and genocide were
the main currency.

This was not an isolated event to be disregarded, but rather it clearly
articulated the foundations of ongoing campaigns by human rights groups
against Israel. This article will discuss the role of charitable groups that
allegedly promote human rights and offer humanitarian assistance, such as
Oxfam, Amnesty International, and HRWV, in the delegitimization of Israel.

A 2008 report by five major British charities, including Amnesty and Christian
Aid, accused Israel of carrying out collective punishment in Gaza. This report
was not only a distortion and abuse of the language of international law, but
many of the facts included therein were simply wrong. And this was not an
isolated incident or a new development, but a link in a chain of repetitions.
Similar political attacks using the language of ethics and morality have taken
place in connection with false massacre claims related to the intense fighting
in Jenin during Operation Defensive Shield in 2002, on the issue of “housing
demolitions” related to terror infrastructure (Human Rights Watch published
a full report on this topic that included patently false claims), and in many
other cases. The accusations made in such reports are then taken up by the
UN and the media, become headlines, and are even used by diplomats. They
are repeated ad nauseam until they become part of the accepted background



information. Almost nobody checks their accuracy, and this process is a
central pillar in the war to delegitimize Israel.

Many of the most disturbing examples of this process are to be found in the
statements issued and reports produced concerning the Second Lebanon
War. In the six-week period of the war, self-proclaimed “human rights”
and humanitarian NGOs issued over one hundred statements. Of these,
90% were directed against Israel. Although a few did criticize Hizbullah,
this was usually couched in softer terms. Almost all of the statements
used the same stereotypical language — “disproportionate force,” “war
crimes,” “indiscriminate bombing,” “collective punishment,” and “violation of
international law” — in their allegations against Israel. None of these terms
have clear definitions; they are used inconsistently but frequently applied to
Israel with obvious double standards.

In the six-week period of the Second Lebanon War,
self-proclaimed “human rights” and humanitarian

NGO:s issued over one hundred statements. Of
these, 90% were directed against Israel.

This delegitimization is one of the top priorities on the agendas of human rights
organizations — the topics of their so-called research reports disproportionately
focusing on Israel are usually set well in advance of publication. NGO
Monitor's detailed research discovered that between 2004 and 2006, NGO
ideological attacks against Israel took up one-third of the entire activity of
HRW in the Middle East, far more than was spent on Libya, Saudi Arabia,
and Syria together. In light of the data presented by this group, Israel appears
to be by far the largest violator of human rights in the world. And this is not
unigue to HRW. NGO Monitor's analyses indicate that Amnesty International
distorts the facts even more.

New York-based HRW has a total budget of about $50 million a year, much
of which is used to wage its propaganda war (the Israeli Foreign Ministry's
annual budget for countering all of the NGO and other attacks is probably less
than 10% of that sum). With such massive resources, NGOs produce glossy,
professionally produced booklets that are handed out at press conferences
and quickly gain attention from journalists.



For example, during the 2006 Lebanon War, in addition to the statements
issued almost every day of the war, HRW published a forty-five-page report
in Arabic, French, and Hebrew entitled Fatal Strikes: Israel’s Indiscriminate
Attacks Against Civilians in Lebanon. Almost every word in the title of the
report reflects the battle to delegitimize Israel. There is no criticism of
Hizbullah: in this invented and distorted version of events, Israel began the
war and used every illegitimate means to win it. On the front cover is a picture
which allegedly shows the coffins of the civilians killed in Israel’s attack on
the rocket launchers at Kafr Kana (which appears to be staged, in a manner
similar to the cover of an earlier HRW report on landmines). This was one
of the major events of the war, and the allegations of civilian casualties forced
Israel to suspend air operations for forty-eight hours. Initially HRW claimed
that there were dozens of deaths. A few days later, as more information
became available, they reduced the number to twenty-eight. It is still unclear
today exactly how many people were killed. What is doubtless, however, is
the propaganda aspect of these claims, which also erased Hizbullah's missile
attacks from the region. This application of “soft power,” through the use
of double standards and the language of human rights and morality, is more
powerful than military action because it can put a stop to military progress,
as happened in this case. One study published by Harvard University claimed
that the Kafr Kana incident was the critical media event of the war. In most
cases the journalists who repeated HRW's false reports did not revisit it later
to note that the initial claims were shown to be false.

Amnesty International’s version was packaged in a less impressive format,
but it used almost the same language: “deliberate destruction” and “Israeli
attacks on civilian infrastructure.” A much more significant and detailed
report published by Amnesty International came later, in the form of a glossy
monograph, to mark the fortieth anniversary of the 1967 war. On the cover
is a very clearly staged photograph which demonstrates the “suffering of the
Palestinians,” in front of the separation barrier. The report uses language such
as “the wall of death,” describing what it calls “collective punishment” and
“war crimes” in terms that elicit images of the Holocaust and depicting the
Israelis as the new Nazis. This report did not mark forty years since the Six-
Day War, or forty years since the attempt, as Nasser put it at the time, to
drive the Jews into the sea. It marked forty years of “occupation,” and not of
the “three nos” of the Khartoum conference of Arab foreign ministers. The
historical framework is totally erased, leaving only snapshots that add to the
delegitimization of Israel.



Many of the claims in such NGO reports lack credibility, since they routinely
use local eyewitness testimony to support their claims. In order to understand
the inherent bias, it is necessary to identify who these witnesses are, and
what they actually saw. Alan Dershowitz investigated this question, using
NGO Monitor's analysis of some such reports, and came to the conclusion
that these “testimonies” are anecdotes, carefully chosen in order to make
the political case, rather than an attempt to present a factual set of images.
The reports also use claims from local NGOs, each of which has its own
agenda and bias. For example, they often utilize material from B'tselem on
Palestinian casualty counts, numbers which B'tselem received from Palestinian
officials or eyewitnesses. Information such as this cannot be corroborated,
yet it is used by international organizations, buttressed and quoted in every
report by Reuters. The figures of Palestinian deaths are also often compared
to the number of Israeli casualties and used to present a very false picture of
indiscriminate fire and killing.

There is no mention of terrorism in most of these
NGO reports. In this distorted world, every casualty

is the result of Israel deliberately trying to kill
Palestinians, reinforcing the classical anti-Semitic
image of the blood libel.

There is no mention of terrorism in most of these NGO reports and
therefore no reason for Israel’s use of military force is noted. In this distorted
world, every casualty is necessarily the result of Israel deliberately trying to
kill Palestinians. The image of the blood libel, which is familiar from classical
anti-Semitism, is reinforced to the point where it becomes accepted wisdom
in the UN, in diplomatic corridors, among journalists and others. On a
Christmas card produced by an important British charity (War on Want),
the Israeli occupying forces were depicted as indiscriminately harassing and
mistreating innocent Palestinians in Bethlehem. Christian Aid (UK) did not
market Christmas cards but created a poster as part of a major campaign
on the suffering of Bethlehem's children. The narrative that accompanies the
poster is that the Jews, the Israelis, attack, kill, and wound innocent Palestinians
without any reason. The Palestinians become the substitute for the Jesus



image. Other contributions to this propaganda campaign are Oxfam's posters
of a blood orange calling for a boycott of Israel, or the use of pop stars at
photographic opportunities, writing graffiti on the hated security wall in the
same, oft-repeated language. These examples also pull the younger generation
into the cycle of delegitimizing Israel.

To counterthis soft-power war against Israel waged by the NGO network, NGO
Monitor has adopted the strategy of naming and shaming the perpetrators.
Using the same methods that the human rights organizations claim to employ,
we are beginning to force these organizations, and more importantly their
funders, to take a look at what they are doing. Much of the responsibility for
these activities lies with those who provide the organizations that promote
this demonization and false claims with huge amounts of money. European
governments provide at least $150 million to these organizations every year
(the exact amount is not known, since despite EU claims of transparency,
a large part of it is hidden). This topic has been raised in the European
Parliament, but requires further investigation.

Such an investigation is to be provided by NGO Monitor's report (published
in 2008) on the subject of EU funding of Israeli, Palestinian and European
NGOs involved in radical political activities. Many of them are among the
most active in using terms like “apartheid,” “war crimes,” and “collective
punishment” and in making false accusations against Israel. This report forms
the basis for much-needed accountability in this area. As a starting point for
this, it will offer a very detailed analysis of where EU funds for NGOs involved
in the conflict are channeled.

At each stage of the process European officials claim to be promoting
peace and dialogue, yet they give money to organizations such as the Israel
Committee Against Housing Demolitions (ICAHD). The leader of ICAHD, Jeff
Halper, is highly political, using the terms “apartheid” and “ethnic cleansing”
in demonizing Israel. He also appears jointly with the heads of Sabeel, a
Palestinian NGO leading the divestment campaigns as part of the Durban
strategy, thus providing that organization with legitimacy. The BBC very often
goes to these officials for comments, so Halper is better known abroad than
he is in Israel. Most of his funding is provided by the EU. In this case, and
others similar to it, there is no accountability, no address to approach in the
EU and question the process; it is all very carefully hidden in and manipulated
by the EC bureaucracy.



Today there is also some awareness amongst journalists of the need to check
claims made by NGOs, just as they check the statements given by government
spokespeople. There is some degree of understanding that NGOs are not
sources of indisputable facts. But this must go much further.



